Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T en O-terrein Bergen
Op 22 maart 2021 heeft de gemeente Bergen een Ontwerp-bestemmingsplan T en O-terrein Bergen ter inzage gelegd. Allereerst willen wij de gemeente en Kennemerwonen feliciteren met deze stap richting nieuwe sociale huurwoningen. Wij onderschrijven het belang hiervan. Wel zien wij dat het plan op een aantal punten verbeteringen verdient.
Met onderstaande zienswijze draagt de bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp met 22 punten graag bij aan dit plan.
Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp behartigt de belangen van de bewoners van Tuin- en Oostdorp Bergen en is vanuit die functie direct betrokkene.
De zienswijze gaat gepaard met 4 bijlagen.
- In de inleiding van het ontwerp bestemmingsplan staat het volgende: “Woningbouwvereniging Kennemer Wonen heeft een plan ontwikkeld voor de bouw van 24 sociale huurwoningen op het terrein van Tuin en Oostdorp (T&O-terrein) in de kern Bergen (Noord-Holland). In de nieuwe woongebouwen is ook de mogelijkheid om een nieuw buurthuis te vestigen ter vervanging van het huidige verouderde wijkgebouw” (p.3).
De bewoners van Tuin- en Oostdorp hechten grote waarde aan een buurthuis in hun buurt. Het buurthuis heeft altijd een rol gespeeld in het versterken van de sociale cohesie in de buurt. De huidige zin in het bestemmingsplan laat open of er een nieuw buurthuis gaat komen met vergelijkbare mogelijkheden. Daarom is het belangrijk in het bestemmingsplan te benoemen dat het expliciet gaat om de bouw van 20 sociale huurwoningen en een buurthuis.
Zolang er geen garanties zijn dat er elders in Bergen andere buurtcentra (terug)komen, merken wij dat ook bewoners uit andere wijken hun hoop vestigen op voortbestaan, c.q. nieuwbouw van het T&O-gebouw. - Op p. 7 staat: “Het woongebied is overwegend planmatig van opzet met gevarieerde
bebouwing, gebouwd in de jaren ’70, ’80 en ’90.”
Dit is onjuist. Een groot deel van de wijk is gebouwd in de jaren ’20, daarnaast zijn er
woningen gebouwd in de jaren 50 en later. - Op p. 7 staat: “Het T&O terrein is een binnenterrein achter de woningen aan de
Kogendijk, de Jaap Weijandweg en de Oude Bergerweg.”
Hierin moet Oude Bergerweg worden vervangen door “Achterweg”. - Op p. 7-8 staat: “Langs de achtertuinen van de woningen aan de Achterweg en de
Kogendijk is haagbeplanting en een boom aanwezig”.
Dit moet zijn “… is haagbeplanting aanwezig en staan 2 esdoorns, 2 eiken, een moerbei, een pruim, 2 appelbomen en een taxus.” - Op p.10 in het hoofdstuk Rijksbeleid staat: “3. Leefbaar en veilig. Het waarborgen van een
leefbare en veilige omgeving waarin unieke natuurlijke en cultuurhistorische waarden
behouden zijn.”
Verderop in deze zienswijze zullen wij onderbouwen dat dit ontwerp bestemmingsplan niet geheel tegemoet komt aan dit beleid (punt 14 en 15). - Op p. 14 staat de Regionale woonvisie Alkmaar 2016-2020.
Allereerst roept dit de vraag op wat de woonvisie voor 2021-2025 is? Hier wordt in dit bestemmingsplan niets over geschreven. Daarmee lijkt het alsof het bestemmingsplan gebaseerd is op verouderd beleid.
Datzelfde geldt voor de paragraaf 3.5.1, waarin sprake is van gemeentelijk beleid van Bergen 2015-2020 en beleidsdoelen voor de periode tot 2020 worden opgesomd. In hoeverre is dit beleid ook geldig voor de komende jaren?
Op p.14 worden acht punten opgesomd uit de Regionale Woonvisie waaraan voldaan moet worden.
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 1 van 14
Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp
Kogendijk 36 Bergen
K.v.K 77075293
Iban NL 60 RABO 0354544063Wordt met dit bestemmingsplan aan de punten 2-6 voldaan? Hieronder lopen we deze punten langs vanuit ons perspectief.
6.1 Inzetten op een woningaanbod dat aansluit op de vraag.
Het plan vermeldt: “Met name de starterswoningen en de 4 nultrede woningen liggen in een woonsegment waar sprake is van een groot tekort in de regio en in Bergen” (p.15). Wij merken in de buurt dat er inderdaad grote behoefte is aan dit soort woningen en vragen ons dan ook af of de gekozen verhouding hier recht aan doet.
Op p. 15 staat “Het vergroten van de betaalbaarheid geschiedt onder meer door prestatieafspraken met Kennemer Wonen en de huurdersorganisaties te maken, in te zetten op sociale huurwoningen in plaats van sociale koopwoningen en het stimuleren van het uitbreiden van het aanbod vrije sectorhuurwoningen.” Het gemeentebeleid (p.15) heeft het over vergroten van de betaalbaarheid. De keuze voor betaalbare sociale huurwoningen stemt ons zeer tevreden. We zien hier graag een duurzaamheidsclausule opgenomen, waarin expliciet wordt dat de betaalbaarheid voor de komende 20 jaar gegarandeerd is en dat het huurwoningen blijven.
In het gemeentebeleid wordt gesproken over “Het huisvesten van de huidige en toekomstige inwoners (doelgroepen)” (p.15). In hoeverre is het, gezien wetgeving inzake doelgroepenbeleid, te garanderen dat Bergense jongeren ‘voorrang’ hebben boven starters van elders uit de regio?
In de buurt gaan daarnaast hardnekkige geruchten rond dat een (groot?) deel van de woningen gereserveerd is voor cliënten van een van de zorgaanbieders in Noord-Holland. Dat is een heikel punt omdat veel buurtbewoners bang zijn dat daardoor jongeren uit de eigen buurt straks naast het net vissen, terwijl aan de andere kant sociale inclusie en participatie van mensen met een beperking ook een groot goed zijn. Om de transparantie over de bestemming en de besluitvorming hierover te waarborgen, zouden we dit geëxpliciteerd willen zien in het plan.
Het bouwen van nultrede-woningen juichen we als bewonersvereniging toe. Er wonen meerdere ouderen in de buurt die graag kleiner zouden willen wonen. Dit zou ook de doorstroom bevorderen.
In het gemeentelijk beleid staat tot slot gespecificeerd dat gestreefd wordt naar ‘levensloopgeschikt maken” (p.15) van het woningaanbod. Op welke wijze wordt hieraan gewerkt in het plan voor deze nieuwe woningen? Geldt dat voor het totale aantal van 20-24 woningen, of alleen voor de nultrede-woningen? En welke maatregelen worden verder genomen?
6.2 Kiezen voor plannen die een ruimtelijke versterking van de regio betekenen.
We nemen aan dat de herbouw van het buurthuis onder dit punt valt. Zoals te lezen is in het plan wordt duidelijk dat het nieuwe T&O-gebouw 180 m2 kleiner wordt dan het huidige gebouw (van de huidige 420 m2 naar 4×60= 240 m2). De beweegredenen hierachter zijn onvoldoende helder in het bestemmingsplan. In de afgelopen jaren is zo vaak aan huurders en gebruikers van het
T&O-gebouw gemeld dat het gebouw afgebroken wordt en zal verdwijnen, dat velen naar elders zijn getrokken en het gebouw onderbezet is geraakt. Ook de corona-lockdown heeft een vertekend beeld opgeleverd.
In eerder overleg is gesproken over de invulling van het gebouw: een deel van de 240 m2 (1x 60 m2) zou gebruikt gaan worden als kantoorruimte voor Stichting Welzijn. Hierover is inmiddels ruis ontstaan. Op de voorlopige tekeningen van de indeling van het nieuwe T&O-gebouw (die informeel ingezien zijn) is namelijk te zien dat voorzien wordt in meerdere kantoorruimtes. Dat roept vele vragen op. Hoeveel kantoorruimte is daadwerkelijk toegezegd aan Stichting Welzijn en mogelijk ook aan begeleiders vanuit de zorginstelling?
Verder is gesproken over een keuken om te koken voor buurtactiviteiten. Dat past goed bij de wensen van de buurt. Wat een groot gemis is in de nieuwe plannen, is het verdwijnen van het podium. Ook omdat erg onduidelijk is of elders in Bergen een zaal met een laagdrempelig podium terugkomt.
Al met al is er nog steeds geen duidelijkheid over de ideeën van gemeente en stichting Welzijn over de invulling van het gebouw. In het plan blijft onduidelijk hoeveel ruimte daadwerkelijk structureel beschikbaar blijft voor buurthuisfuncties.
240 m2-60 m2= 180 m2 buurthuis lijkt wat krap voor de ideeën die de bewonersvereniging heeft opgehaald uit de buurt (zie bijlage 3).
Deze ideeën hebben wij op 1 februari van dit jaar gedeeld met Stichting Welzijn, maar ondanks toezeggingen tot op heden niet besproken. Op 12 april 2021 ontvingen wij daartoe de
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 2 van 14uitnodiging.
Als de functie van het nieuwe buurthuis zich puur richt op de wijk, dan zijn tevens garanties nodig dat er elders in Bergen ruimte komt voor de verdwenen functies. Dit is een behoefte die ook door de andere bewonersverenigingen wordt geuit.
6.4 Duurzaam bouwen.
Op p. 18 wordt geschreven: “De begane grond is bedoeld voor het buurthuis. Deze 4 woningen op de begane grond kunnen gebruikt worden als woning of als buurthuis. De uitwisseling tussen beide functies is hier mogelijk.”
Dit juichen we in het kader van duurzaamheid toe. Wel is opnieuw belangrijk dat expliciet in het plan staat dat het nu gereserveerd gaat worden voor de buurthuisfunctie en dat de woningen een eventueel latere optie zijn (zie verder onder punt 1).
6.5 Versterken van woningmarktsegmenten waar een tekort is.
“Daarvoor is conform de provinciale bevolkingsprognose een toevoeging van 1.200 woningen per jaar nodig tot 2023” (p.14).
Dit roept de vraag op hoeveel elke stad en elk dorp in de Alkmaarse regio denkt nodig te hebben. Hoeveel bouwt Alkmaar zelf? Hoeveel neemt de BES voor haar rekening? Hoeveel Bergen?
- Welstandsnota Bergen 2014
“Het plangebied is gesitueerd in de oostelijke uitbreiding van Bergen, waar een regulier welstandniveau geldt. Dit betekent onder meer dat het welstandstoezicht moet bijdragen de basiskwaliteit van het gebied te behouden.” … “3.5.3 Toetsing aan het gemeentelijke beleid
Het bouwplan wordt als passend in het gemeentelijk beleid beoordeeld.”
Wij zijn een andere mening toegedaan. De oostelijke uitbreiding van Bergen is, met haar Tuindorp, ruim van opzet. De huidige basiskwaliteit van het gebied is groen en open. Het bouwplan is dichter dan de gehele opzet van Tuin- en Oostdorp en er verdwijnt verhoudingsgewijs veel groen.
Daarmee menen wij dat de basiskwaliteit van het gebied niet behouden blijft en het plan dus niet passend is in het gemeentelijk beleid. - “Openbaarheid, inzichtelijkheid en maatschappelijk draagvlak. Het welstandstoezicht moet objectiever en transparanter voor de burgers worden, door duidelijke welstandscriteria en door een open(bare) werkwijze. Het welstandsbeleid moet een onderwerp van publieke discussie zijn en blijven. Welstandsbeleid moet geworteld zijn in de samenleving en bijdragen aan het democratiseren van (de discussie over) welstand en architectuur in Bergen” (p.16).
“Inspraak. Kennemerwonen heeft een tweetal informatiebijeenkomsten georganiseerd met de buurt, waarin de beoogde woningontwikkeling op het T&O terrein is toegelicht en besproken. De beknopte verslagen van deze bijeenkomsten zijn als bijlage achter deze toelichting opgenomen. Tevens is tijdens de renovatie van de woningen van het aangrenzende Kogendijk en de Jaap Weijandweg uitgebreid overleg gevoerd met de klankbordgroepen” (p.45).
Wat betreft inspraak en maatschappelijk draagvlak plaatsen wij een grote kanttekening.
- De overlegavond over het T&O-gebouw, tijdens de oprichtingsvergadering van de bewonersvereniging op 10-2-2020 door wethouder Valkering mondeling aangekondigd en toegezegd, is nooit gehouden. Er is indertijd toegezegd dat de buurt betrokken zou worden bij de plannen rond het T&O-gebouw, omdat duidelijk was hoeveel waarde buurtbewoners hechten aan voorbestaan ervan.
- KennemerWonen heeft in het najaar inderdaad twee (digitale) bijeenkomsten gehouden met een aantal direct omwonenden. De uitnodigingen hiervoor zijn naar slechts een klein aantal omwonenden gestuurd.
- De zogenaamde “klankbordgroepen” (p.45) hebben plaats gevonden in een periode dat de bewoners van wie de huizen werden gerenoveerd volledig in beslag werden genomen door de renovatie en de gevolgen ervan voor hun dagelijkse leven en hun toekomstige wooncomfort. Dit betekende dat er geen sprake is geweest van meedenken over het toekomstige T&O-terrein. De term “klankbordgroep” gaat hier dus alleen op voor zover het de renovaties betrof, niet de nieuwbouw.
- Planbeschrijving
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 3 van 14“Het terrein is overwegend braakliggend” (p.17).
Dit is onjuist. Het terrein bestaat voor de helft uit moestuinen en op de andere helft bevindt zich een skatebaan die door jeugd als zodanig en daarnaast als hangplek wordt gebruikt. (Zie bijlag 1 fig. 2)
Wij vinden dit gebruik van de ruimte essentieel en dit is niet zomaar weg te zetten als ‘braak’. - “De woningtypes en bouwmassa is passend in de omgeving” (p.18).
Zoals eerder vermeld onder punt 7 zijn wij van mening dat de bebouwingsdichtheid niet passend is in de omgeving. We kunnen wel op de schetsen zien dat het woningtype en de hoogte goed aansluiten bij de omringende woningentypen.
11 . In par. 4.3 wordt geschreven over de parkeerbehoefte. Er wordt uitgegaan van een parkeernorm van ca. 1,4 parkeerplaats per woning. Dit is sterk overdreven als we het hebben over starterswoningen en woningen voor ouderen. Het is in het plan onduidelijk op welke aannames dit gebaseerd is.
Om aan de gewenste aantallen parkeerhavens te voldoen, wordt niet alleen een groot deel van het nieuw te vormen binnenterrein versteend, maar ook voorzien in 15 parkeerhavens in de Jaap Weijandweg. Voor dit laatste wordt ongeveer een derde van het huidige grasveld opgeofferd. Dit grasveld wordt veelvuldig gebruikt als speel- en ontmoetingsplek door jong en oud. We betreuren het dat de gemeente hiermee kiest voor autogebruik en stimuleren van autogebruik (en verharding) in plaats van ruimte voor leefbaarheid, ontmoeting, spelen en dergelijke. Het is ook niet duurzaam in die zin dat de toekomst is dat meer ingezet gaat worden op voetgangers, fietsers en deelauto’s.
In de Nota Parkeernormen Bergen staat expliciet dat nieuwbouw niet mag leiden tot verhoging van de parkeerdruk. Onzes inziens wordt in dit bestemmingplan hieraan ook niet voldaan. - Bodem in relatie tot het plangebied
“In de geanalyseerde mengmonsters van de bovengrond overschrijden de gehalten lood en/of PAK’s de achtergrondwaarden” (p.22).
Voor Lood en Zink geldt dat de streefwaarde 100 % (2x) wordt overschreden. De overschrijding van de streefwaarde voor minerale olie is zelfs 400 % (4x).
Voor de PAK’s geldt dat de uitkomsten allemaal precies op de streefwaarden zitten. Dat doet op z’n minst twijfel rijzen over de betrouwbaarheid van het bodemonderzoek.
PFAS is helemaal niet onderzocht.
Dit dient voor de herinrichting wel te gebeuren. - Bebouwing en verharding
De verharding neemt toe van 1640 m2 in de huidige situatie naar 3450 m2 in de nieuwe situatie, waarbij is uitgegaan van een verharding van de nieuwe tuinen van 60 %. Dat is een ruime verdubbeling van de verharding.
Daarnaast zijn in het ontwerp bestemmingsplan de achtertuinen niet met bestemming ‘Tuin’ opgenomen maar met bestemming ‘Wonen’. In deze bestemming is de mogelijkheid opgenomen om buiten het bouwvlak nog maximaal 50 % bij te bouwen, waarbij minimaal 25 % onbebouwd moet blijven. Wanneer van deze 25 % ook nog eens 60 % verhard wordt, blijft er weinig onverhard terrein over.
Daarnaast levert de mogelijkheid dat de achtertuinen grotendeels bebouwd mogen worden een veel grotere bebouwingsdichtheid op dan wenselijk is in en passend is voor deze buurt.
Er moet in het plan meer ruimte komen voor onverhard terrein.
De achtertuinen daadwerkelijk de bestemming Tuin geven in plaats van wonen past daarin.
In het plan wordt voornamelijk geschreven over allerlei randvoorwaarden die verder uitgewerkt moeten worden (deels samen met het Waterschap). We vragen ons af waarom de opgave niet voor een deel gecompenseerd kan worden in oppervlaktewater of een wadi. Dit komt tegemoet aan de klimaatopgaven waar de gemeente voor staat. Daarbij kan ook gekeken worden naar een systeem waarbij het hemelwater niet direct ondergronds wordt afgevoerd, maar vastgehouden in het gebied zodat het bij droogte gebruikt kan worden voor de tuinen.
Kortom, compenseer de wateropgave in het plan zelf. We zien uit naar de uitwerking daarvan. - Ecologie
Wij zijn van mening dat de Quickscan niet goed is uitgevoerd.
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 4 van 14In het gebied zit een populatie Huismussen, in de omringende woningen zitten vleermuizen, er worden regelmatig sporen van de Steenmarter gevonden en de Bunzing wordt gezien. Zomers foerageren Gierzwaluwen boven het gebied. Deze waarnemingen duiden erop dat het gebied wordt gebruikt door een aantal Habitat-richtlijn soorten.
Het veldbezoek is uitgevoerd in februari, een moment deze soorten logischerwijs niet zijn aangetro!en. Nader onderzoek is dus nodig. Dit blijkt ook uit de bijgevoegde Quickscan (bijlage
2)
De conclusies in de voor het ontwerp-bestemmingsplan uitgevoerde Quickscan zijn onjuist.
Wij verwerpen daarom de conclusie uit het ontwerp bestemmingsplan. En concluderen daarentegen:
- Nader onderzoek naar soorten is wel noodzakelijk;
- Een ontheffing in het kader van de Wnb (soorten) is wel noodzakelijk
- Cultuurhistorie in relatie tot het plangebied
Het terrein wordt aan de noordkant begrensd door de Kogendijk, aan de westkant door de Achterweg en aan de zuidkant op enige afstand door de Nesdijk. Dit zijn structuren met een cultuurhistorische waarde.
De verkaveling van het Tuindorp aan de Kogendijk stamt uit 1918. De cultuurhistorische waarde van het Tuindorp is zeer hoog. Dit wordt ook in het plan erkend.
Echter, aan de Nesdijk stond al in de 16e eeuw een boerderij, op de hoek van de Oude Bergerweg bevindt zich het Veerhuis, in het hele gebied duiden de langgerekte percelen op gebruik voor tuinbouw. Structuren die al voor 1918 aanwezig waren.
Het is dus onjuist om te zeggen dat de cultuurhistorische waarde ophoudt ten zuiden van de Kogendijk en dat cultuurhistorie niet in het geding is. - Analoge verbeelding met aanduidingen
Ondanks herhaalde verzoeken (mail, telefoon en op het gemeentehuis) hebben wij de analoge verbeelding niet kunnen bekijken. Bij navragen blijkt deze er ook niet te zijn. Derhalve kan het ontwerp bestemmingsplan niet worden goedgekeurd. - Juridische planbeschrijving – artikel 4 Groen
Het is niet correct dat in het plan staat dat alle hagen zijn opgenomen. De hagen die de afscheiding vormen met de huidige tuinen van de woningen aan de Kogendijk zijn niet opgenomen (zie de bijlage 3 voor de bestaande hagen). - Juridische planbeschrijving – artikel 6 Tuin
Alleen aan de voorkant van de bebouwing is een (minimale) oppervlakte als Tuin bestemd.
Geef ook de achtertuinen de bestemming Tuin. Dit om te voorkomen dat ook de achtertuinen worden volgebouwd (met hoge bebouwing). Zie hiervoor ook de argumenten bij “verharding” onder punt 13. - Juridische planbeschrijving – Artikel 7 Wonen
“De geschakelde woningen (de hoofdgebouwen) zijn opgenomen in een bouwvlak. Per
bouwvlak is aangeduid hoeveel woningen daarbinnen maximaal mogen worden gerealiseerd. Ook de maximumgoothoogte en de maximumbouwhoogte zijn op de verbeelding aangeduid. Achter de bouwvlakken is ruimte voor bijgebouwen, aan- en uitbouwen en overkappingen.
Onder voorwaarden is maximaal 50 m2 aan deze bouwwerken toegestaan.”
De verbeelding waarin maximumgoothoogte en bouwhoogte worden aangeduid ontbreekt. Die zien we we graag toegevoegd.
Maximaal 50 m2 aanbouwen is een vergroting van het bouwoppervlak met 50% (de woningen aan de noordkant van het plan hebben een oppervlakte van 96 m2, de tuinen een oppervlakte van ca 73 m2). In deze regel blijft er dus max. 20 m2 onbebouwd oppervlakte over. Dit komt neer op 80 % bebouwing van het perceel. Daarmee neemt ook de verharding toe. In de verbeelding van de toegenomen verharding is namelijk niet meegenomen dat de daarin opgenomen tuinen nog met 50 % bebouwd mogen worden. (Zie ook punt 13 en 18.) - Wijzigen perceelgrenzen
De huidige kadastrale grenzen stammen uit 1918 en zijn vastgelegd ten behoeve van de bouw
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 5 van 14van de woningen aan de Kogendijk. Een plan dat indertijd is uitgevoerd door de gemeentearchitect Roggeveen in opdracht van de gemeente. Hij ontwierp een Tuindorp naar voorbeeld van de Engelse Tuindorpen, die als doel hadden de gezondheid van hun bewoners te bevorderen. De woningen aan de Kogendijk zijn ontworpen met nutstuinen. Deze tuinen zijn dan ook al sinds de bouw van de woningen bij de bewoners in gebruik. Het gebruik hiervan is vastgelegd in de huurcontracten.
Met de huidige bewoners van de Kogendijk, die tuinen hebben grenzend aan het plan, is meerdere keren gesproken. Daarbij is in eerste instantie voorgesteld de bestaande haag 2 meter te verplaatsen. Later is door de bewoners een tegenvoorstel gedaan, om de toen ingetekende steeg te laten vervallen, waardoor de bestaande haag kon blijven bestaan. Dit is ook gezegd tijdens het digitale overleg van 22 november 2021. Toch blijkt uit de technische tekening (die niet bij de terinzage legging wordt getoond maar die het bestuur via de mail van de gemeente mocht ontvangen) dat de nieuwe tuinen de huidige tuinen maar liefst 4,5 meter overlappen. Dit betekent een halvering van de bestaande tuinen. Met andere woorden: de bestaande kadastrale grens wordt 4,5 meter opgeschoven en de huidige bestemming ‘tuin’ wordt gewijzigd in ‘wonen’.
Wij zijn van mening dat de huidige situatie van de tuinen moet blijven voorbestaan. Wij gaan er dan ook vanuit dat de regel: “14.2 Overgangsrecht gebruik. Het gebruik van grond en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan en hiermee in strijd is, mag worden voortgezet.” op die plek zal worden toegepast.
Bijlage 1 laat een schets zien die toont dat door het kantelen van het nieuwe buurthuis het hele plan naar beneden geschoven kan worden. Hierbij blijven niet alleen de huidige tuinen en hagen behouden, er ontstaat tevens meer ruimte voor groen en parkeren.
Er zou zelfs zomaar ruimte kunnen zijn om het oude buurthuis te laten staan en toch 20 nieuwe woningen te bouwen. - “Artikel 4 Groen
Deze bestemming is gebruikt voor de gronden die ook echt groen moeten blijven of worden ingericht. De bestaande hagen zijn daarin opgenomen en in het middenstuk is ook een groenvoorziening opgenomen die tevens dienst kan doen als waterberging.”
Niet alle bestaande hagen zijn daarin opgenomen. Deze horen er echter wel bij.
In de huidige situatie is er 1200 m2 struweel en nog eens 160 m aan hagen. (bijlage 1 fig. 2.en 4) 22. Natuurinclusief bouwen
“De provincie ontwikkelt zoveel mogelijk natuur inclusief en met behoud van (karakteristieke) landschappen,” (p. 12)
Dat waar gebouwd wordt stenen verschijnen is onvermijdelijk (tenzij er in hout gebouwd wordt). Met de huidige klimaatopgaven ligt er echter een uitdaging de verstening zoveel mogelijk te beperken. Elk bestemmingsplan zou klimaatbestendig moeten zijn en Natuurinclusief. Deze zaken kunnen in het voorliggend ontwerp steviger worden neergezet.
Tuindorp is een wijk waar van oudsher veel groen, veel slootjes en veel hagen aanwezig waren. De laatste jaren rukt ook hier de verstening en verschutting op.
Neem in dit bestemmingsplan maatregelen op te nemen om dit tegen te gaan. Figuur 3 neemt daar een voorschot op.
Natuurinclusief betekent niet alleen dat er voldoende groen aanwezig moet zijn, het betekent bijvoorbeeld ook dat er nestgelegenheid is voor mussen en vleermuizen.
Kennemerwonen heeft deze verantwoordelijkheid bij de eerdere renovaties in Tuindorp niet genomen. Het vogelschroot is onder de onderste pannenrij geplaatst zodat er geen nestgelegenheid meer overblijft, de spouw is dichtgestopt waardoor vleermuizen er niet meer konden overwinteren, zonder dat er vleermuizenkasten zijn opgehangen ter compensatie.
Natuurinclusief bouwen past in een bestemmingsplan van deze tijd. Helaas vinden we dat in dit bestemmingsplan niet terug.
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 6 van 14Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 7 van 14
Bijlage 1. Kaarten
Fig 1. Alternatief ontwerp Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 8 van 14
Fig 2. Bestaand groen
Fig 3. Alternatief ontwerp met bestaand groenFig. 4
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 9 van 14
J.M. Graadt van Roggenweg
Kogendijk
Jaap Weijandweg
Jaap Weijandweg
22
38
8
26
6
13
17
15
24S
11
26
G
W-1
8
W-1
G
W-1
44
G
T
4
W-1
9T
4 9
4 7,5
4 7,5
G
G
8
[gs]
T
G
[bg]
T
V-VB
WR-A 3
GD
(v)
(v)
VERKLARING
AANDUIDINGEN
G
T
V-VB W-1
WR-A3
Groen
Tuin
Verkeer – Verblijfsgebied Wonen – 1
Plangebied
Waarde – Archeologie 3
/(*(1’$
PLANGEBIED
BESTEMMINGEN
4
4 8
Ondergrond
(uitsnede BGT en DKK, d.d. 04-11-2019)
GD Gemengd
DUBBELBESTEMMINGEN
verkeer
bouwvlak
bijgebouwen
gestapeld
maximum aantal wooneenheden maximum goothoogte (m), maximum bouwhoogte (m)
(v)
[bg]
[gs]
Leeuwenveldseweg 16 H 1382 LX Weesp
T : 033-4614342 / I : www.mro.nl / E : info@mro.nl
mRO
nummer formaat
datum
mRO bv
raad
ID nr.
noordpijl
schaal referte
versie
Gemeente Bergen (Noord-Holland)
Bestemmingsplan T en O terrein, Bergen
ontwerp
99.445
A4
sep 2020
1:1000 mRO
4
NL.IMRO.0373.BPG01014TenOterrein-B001
Aanwezige hagen
24
21-21A 19-19A
12
14
15
16 18
9-9A
42
48
46
54
34
38
60
31-31A
40-40A
13-13A
33-35A
37-39A
29-29A
4
58
40-40A
42-42A
23
25
56
20S
30 32
73
27-27A
28-34A
44
20
24
28
44
36
52
50
16
10
16S
11-11A
18
17
20 22
2
42A
26S
36-36AFig. 6 kadastrale kaart 1922
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 10 van 14
Fig.5 kadastrale kaart 1921Fig. 7 kadastrale kaart 1968
Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 11 van 14Zienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 12 van 14
Copyright vermelden bij verwijzen of citeren naar deze levering: ‘© NDFF – quickscanhulp.nl 07 april
2021′
Bekende verspreiding van soorten ten opzichte van het plangebied – leveringuit de NDFF.
Bekende verspreiding van soorten ten opzichte van het plangebied – leveringuit de NDFF.disclaimer De Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) is de meest omvangrijkelandelijke informatiebron van verspreidingsgegevens en bevat betrouwbarewaarnemingen van planten en dieren in een bepaald gebied. Het systeem is inopbouw, nieuwe gegevens worden met regelmaat toegevoegd. Alle gegevens in deNDFF zijn gevalideerd. Nader (veld-)onderzoek kan noodzakelijk zijn omaanwezigheid van een soort te bevestigen of uit te sluiten.
Copyright vermelden bij verwijzen of citeren naar deze levering: ‘© NDFF – quickscanhulp.nl 07 april 2021’ Op de volgende pagina’s vindt u de lijst met soorten en afstanden ten opzichte van hetplangebied dat deze soorten zijn waargenomen. Een toelichting op deze lijst is te vinden op: www.quickscanhulp.nl.
Mocht u vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van HetNatuurloket:
E-mail: serviceteamndff@natuurloket.nl
Telefoon: 0800 2356333
Bijlage 2 Quickscan NDFF
Project : T&O Referentie : 2021040731T&O Datum : 07 april 2021
Disclaimer De Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) is de meest omvangrijkelandelijke informatiebron van verspreidingsgegevens en bevat betrouwbarewaarnemingen van planten en dieren in een bepaald gebied. Het systeem is inopbouw, nieuwe gegevens worden met regelmaat toegevoegd. Alle gegevens in deNDFF zijn gevalideerd. Nader (veld-
)onderzoek kan noodzakelijk zijn omaanwezigheid van een soort te bevestigen of uit te sluiten.
Hoewel het Natuurloket en Regelink Ecologie & Landschap hun uiterste best doen voor het correct weergeven van de data op quickscanhulp.nl kunnen zij niet aansprakelijk gesteld worden voor enige fouten of het gebruik van de data.
Naam
Groep
Beschermingsregime
Afstand
Boomvalk
Vogels
wnb-vrl
0 – 1 km
Buizerd
Vogels
wnb-vrl
0 – 1 km
Egel
Zoogdieren
0 – 1 km
Gewone dwergvleermuis
Zoogdieren
wnb-hrl
0 – 1 km
Gewone/Kleine/Ruige dwergvleermuis
Zoogdieren
wnb-hrl
0 – 1 km
Gierzwaluw
Vogels
wnb-vrl
0 – 1 km
Grote Gele Kwikstaart
Vogels
wnb-vrl
0 – 1 km
Haas
Zoogdieren
0 – 1 km
Havik
Vogels
wnb-vrl
0 – 1 km
Hermelijn
Zoogdieren
0 – 1 km
Huismus
Vogels
wnb-vrl
0 – 1 kmZienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 13 van 14
Het nieuwe T&O gebouw
Ideeën uit de buurt
Verzameld door de
Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp
Met tekening van Chris Duijnmeijer
1 februari 2021
M. Themmen
06-42950969
Bijlage 2 Buurthuis. Ideeen uit de buurtZienswijze Bewonersvereniging Tuin- en Oostdorp op het Ontwerp-bestemmingsplan T&O-terrein Bergen 14 van 14